ایمیل مارکتینگ چیست

ایمیل مارکتینگ چیست
سئو سایت

در سال 1978 اولین ایمیل بازاریابی ارسال شدن و باعث فروش 13 میلارد دلاری شد. ایمیل مارکتینگ از جمله روش‌های کاربردی به حساب می‌آید و به عنوان یکی از کانال‌های مارکتینگ در بین SEO و Sem شناخته می‌شود. ایمیل مارکتینگ روش‌ها و اصول خاص خود را دارد و می‌تواند کسب و کار شما را به تدریج به سمت موفقیت سوق داده و در نتیجه فروش شما را بیشتر کند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با ایمیل مارکتینگ و بایدها و نبایدهای آن آشنا شوید.

ایمیل مارکتینگ Email Marketing چیست؟

به زبان ساده ایمیل مارکتینگ به معنی استفاده از ایمیل و ارسال پیام تبلیغاتی به مخاطبان مورد نظر برای جذب مشتریان جدید و حفظ رابطه با مشتریان قدیمی، است و یکی از راه های دیجیتال مارکتینگ می باشد . محتوا پیام تبلیغاتی شما می‌تواند شامل تبلیغات، محتوای کاربردی، تخفیفات مختلف و همچنین پیشنهادات جذاب برای مشتریان باشد.

در هر مرحله از کمپین بازاریابی مثل برندسازی، آگاهی از برند، وفادارسازی، حفظ مشتریان قدیمی و… می‌توان از ایمیل مارکتینگ بهره برد. استفاده از ابزار ایمیل می‌تواند ظرفیت‌های زیادی را در اختیار ما قرار دهد که در اکثر موارد از آن بی خبر هستیم و در نتیجه نمی‌توانیم به خوبی از آن بهره ببریم.

در کل می‌توان گفت که ایمیل مارکتینگ یک نوع بازاریابی مستقیم است که از طریق ارسال ایمیل انجام می‌شود! ایمیل مارکتینگ یک روش مؤثر و کارآمد برای ارتباط با افراد و تبدیل آنان به مشتریان واقعی به حساب می‌آید.

 

بررسی تاریخچه ایمیل مارکتینگ

41 سال پیش برای اولین بار گری توئرک توانست یک ایمیل را به صورت انبوه برای 400 نفر از مشتریان سازمان تجهیزات دیجیتال (DEC) ارسال کند و فروشی نزدیک به 13 میلیون دلار را رقم بزند! پس از این اتفاق بود که گری را پدر اسپم دنیا نام بردند. ولی او معتقد بود که چون ایمیل خود را به صورت کاملاً هدفمند برای مخاطبین هدف خود ارسال کرده است، باید به او لقب پدر ایمیل مارکتینگ را بدهند.

از سال 1990 تا سال 2000 اینترنت تبدیل به یک بخش اصلی در زندگی تمامی افراد شد و سبک زندگی و کاری مردم را دسخوش تغییرات زیادی کرد. در این راستا Hotmail به عنوان اولین سرویس ایمیل تحت وب فعالیت خود را به صورت کاملاً رایگان شروع کرد تا متخصصین بازاریابی بتوانند از ظرفیت‌های این سرویس باری پیش برد افراد دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنند و هزینه‌های بازاریابی مستقیم حضوری و تلفنی را تا حد زیادی کاهش دهند.

به مرور زمان ایمیل مارکتینگ وارد مرحله‌ای شد که پیام‌های انبوه باید حتماً وارد صندوق دریافت یا inbox مخاطبین می‌شدند. مرتبط نبودن موضوع ایمیل، محتوای تبلیغاتی و آزار دهنده و زمان ارسال از جمله مواردی بودند که در صورت عدم رعایت، ایمیل‌ها وارد پوشه اسپم می‌شدند.

بیشتر بخوانید : سوشال مدیا مارکتینگ چیست

ایمیل مارکتینگ برای کدام کسب و کارها پیشنهاد می‌شود؟

حال که با ایمیل مارکتینگ و تاریخچه آن تا حدودی آشنا شده‌اید، باید به سراغ پاسخ یک سؤال مهم و اساسی برویم آن هم این سوال که بازاریابی ایمیل برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

نرخ بازگشت سرمایه و همچنین نرخ کلیک ایمیل مارکتینگ بسته به نوع کسب و کار مورد نظر می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال یک فروشگاه تخصصی B2B که در زمینه فروش تجهیزات صنعتی فعالیت می‌کند را در نظر داشته باشید.

به نظر شما آیا مشتریان و مخاطبین هدف این کسب و کار از ایمیل استفاده می‌کنند؟ بله، مشتریان و مخاطبان این کسب و کار احتمالاً علاقه زیادی به چک کردن ایمیل‌های خود ندارند! معمولاً برای این مشتریان و مخاطبین، بازاریابی پیامکی می‌تواند گزینه مناسبی باشد و خیلی سریع نرخ تبدیل را افزایش دهد.

حال یک وبسایت حوزه سلامتی و پزشکی را در نظر بگیرید که به صورت روزانه هزاران بازدید کننده دارد و مخاطبان این وبسایت به دنبال جدیدترین اطلاعات و اخبار حوزه پزشکی و سلامت هستند. مخاطبین این کسب و کار به احتمال زیاد نرخ تعامل بالایی با ایمیل مارکتینگ دارند.

البته باید این نکته را مد نظر خود قرار دهید که ایمیل مارکتینگ فقط یک ابزار است که باید بتوان به درستی از آن استفاده کرد.

ایمیل مارکتینگ برای کدام کسب و کارها پیشنهاد می‌شود؟

ایمیل مارکتینگ برای کدام کسب و کارها پیشنهاد می‌شود؟

بیشتر بخوانید : کامنت مارکتینگ چیست

اهمیت ایمیل مارکتینگ

  1. کم هزینه تر نسبت به دیگر روش‌های بازاریابی
  2. نرخ بازگشت سرمایه بیشتری دارد.
  3. مشتریان بیشتری را جذب کسب و کار شما می‌کند.
  4. همخوانی بهتر و آسان‌تری با سایر کانال‌های بازاریابی دارد.
  5. به ایجاد پیام‌های هدفمند و شخصی کمک می‌کند.
  6. کسب و کار شما را بهتر به مخاطبین معرفی می‌کند.

 

ایمیل مارکتینگ چه مزایایی دارد؟

  1. در کل دنیا بیش از 4 میلیارد نفر از ایمیل استفاده می‌کنند؛ از این رو اگر به دنبال یک راه مناسب برای دسترسی به مخاطبین و مشتریان خود هستید، ایمیل می‌تواند بهترین راه باشد!
  2. حدود 99 درصد از کاربران ایمیل به صورت روزانه ایمیل‌های خود را چک می‌کنند.
  3. از سال 2020، بازاریابی ایمیلی برای هر یک دلار هزینه شده، 36 دلار درآمد ایجاد کرده است.
  4. 79 درصد از بازاریابان ایمیل مارکتینگ را جزو سه کانال بازار یابی موثر خود به شما می‌آورند.
  5. بازدیدکنندگان ایمیل بیشتری احتمال باری مشارکت در فرم‌ها را دارند.

 

بایدها و نبایدهای طراحی ایمیل مارکتینگ

تا اینجا متوجه شدید که ایمیل مارکتینگ چیست و برای کدام کسب و کارها مناسب است. حال نوبت بررسی اصول و نکات تدوین استراتژی ایمیل مارکتینگ است. همیشه قبل از طراحی استراتژی ایمیل مارکتینگ باید این سؤال را از خودتان بپرسید که هدف شما از طراحی استراتژی بازاریابی ایمیل چیست و قصد دارید چه جایگاهی را در استراتژی تبلیغاتی کسب و کار خود به ایمیل مارکتینگ اختصاص دهید؟ توجه داشته باشید که نقطه شروع هر نوع بازاریابی، تدوین استراتژی آن است؛ برای تدوین استراتژی ایمیل مارکتینگ باید 5 نکته‌ای که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم؛ مد نظر خود قرار دهید.

 

1- از ارسال ایمیل اسپم به مشتریان خودداری کنید!

یکی از مهم تیرن اصول بازاریابی ایمیل، پرهیز از ارسال ایمیل‌های اسپم و هرزنامه است. در واقع شما باید قبل از ارسال ایمیل، از دریافت کننده آن پیام اجازه را دریافت کنید. توصیه می‌شود که هرگز برای افرادی که خودشان درخواست ایمیل نکرده‌اند، پیام ایمیل خود را ارسال نکنید.

زیرا این کار می‌تواند تأثیر منفی روی استراتژی تبلیغاتی شما داشته باشد و به جای افزایش نرخ کلیک، شاید کاهش مشتریان و کاربران خود خواهید بود! در بازاریابی ایمیل افزایش نرخ کلیک یکی از مهم‌ترین اهداف به حساب می‌آید.

 

2- در طراحی ایمیل مارکتینگ، به پرسونا مخاطب خود توجه داشته باشید

فرض کنید که صاحب یک کسب و کار در حوزه فروش لوازم آرایشی و بهداشتی هستید؛ آیا ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی برای مردان می‌تواند شما را به اهداف تعیین شده‌تان نزدیک کند؟ توجه کافی به جنسیت، سن، تمایلات و علایق و به صورت کلی پرسونای مخاطب یکی از مهم‌ترین اصول ایمیل مارکتینگ به حساب می‌آید. عدم توجه به این موضوع، نرخ پرش یا همان بانس ریت (Bounce Rate) کاربران شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

نرخ پرش به این معنی است که کاربران پس از دریافت ایمیل و ورود به سایت شما، خیلی سریع از سایت شما خارج می‌شوند.

 

3- در طراحی بازاریابی ایمیل، به کاربران تلفن همراه توجه داشته باشد

طبق آمارهای به دست آمده حدود 30 درصد از افراد به صورت روزانه ایمیل‌های خود را از طریق تلفن همراه خود بررسی می‌کنند. در طی سال‌های اخیر تعداد کاربرانی که از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند با سرعت زیادی در حال افزایش است؛ از این رو باید کمپین‌های بازاریابی ایمیلی را به گونه‌ای طراحی کرد که محتوای آن در تلفن‌های همراه نیز به درستی نمایش داده شوند. در غیر این صورت شما بخش بزرگی از بازار خود را از دست خواهید داد.

همچنین طراحی محتوای Mobile friendly، در سئو سایت و همچنین رتبه بندی نتایج جستجو می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد؛ زیرا امروزه ربات‌های گوگل نسخه تلفن همراه سایت‌های مختلف را به صورت کامل بررسی می‌کنند.

 

4- زمان مناسبی را برای بازاریابی ایمیل انتخاب کنید

هزینه بازاریابی ایمیل نسبت به دیگر روش‌های بازاریابی مناسب‌تر و بهتر است؛ ولی این روش فقط وقتی اثرگذار است که زمانی مناسبی را برای ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی به مشتریان و مخاطبین هدف خود انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر مخاطبین شما خارج از کشور زندگی می‌کنند، باید در طراحی استراتژی بازاریابی ایمیل به تفاوت زمانی دو کشور توجه لازم را داشته باشید.

 

5- به طور مداوم و منظم ایمیل بزنید

هدف هر کسب و کاری از ایمیل مارکتینگ، برقراری ارتباط طولانی مدت و همچنین تعاملی با مشتریان است؛ از این رو باید تعامل بیشتری با مخاطبین خود، ارتباط خود را حفظ کرده و به صورت ماهانه با آنها در ارتباط باشید. یک ضرب المثل معروف نیز در این خصوص وجود دارد که می‌گوید:  «از دل برود هر آنکه از دیده برفت» بهتر است این اصل را در طراحی استراتژی ایمیل مارکتینگ مد نظر خود قرار دهید.

بایدها و نبایدهای طراحی ایمیل مارکتینگ

بایدها و نبایدهای طراحی ایمیل مارکتینگ چیست

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم ابتدا شما را با ایمیل مارکتینگ آشنا کرده و اهمیت و مزایای آن را برای شما بازگو کنیم. همچنین در ادامه نکاتی را که در خصوص تدوین استراتژی بازاریابی ایمیل باید مد نظر خود قرار دهید را گفتیم. اگر تا به حال از اهمیت این ابزار بازاریابی دیجیتال اطلاعی نداشتید، هنوز دیر نشده است! شما می‌توانید با تدوین یک استراتژی مناسب برای بازاریابی ایمیلی، ارتباط بهتر و موثری با مشتریان برقرار کنید و فروش کسب و کار خود را افزایش دهید.

4/5 - (3 امتیاز)
83 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − هشت =