کپی رایتینگ چیست

کپی رایتینگ چیست
سئو سایت

آیا تا به حال شده که یک پیام یا بیلبورد تبلیغاتی ذهن شما را مجذوب خود کند؟ اگر می‌خواهید چنین تبلیغاتی را نیز برای کسب و کار خود ایجاد کنید، ابتدا باید با اصطلاح کپی رایتینگ آشنا شوید! آیا تا به حال این سوال در ذهن شما ایجاد شده است که چه چیزی در پیام‌های تبلیغاتی وجود دارد که باعث جذب افراد و مخاطبین می‌شود؟ کپی رایتینگ، نوشتن یک متن جذاب است که توجه خوانندگان را به خود جلب می‌کند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با این مفهوم و کاربردهای آن آشنا کنیم. پس ما را در ادامه همراهی کنید.

هدف از کپی رایتینگ چیست؟

افراد کپی رایتر برای تأثیرگذاری روی افکار، احساسات و رفتارهای افراد در یک مسیر تعیین شده و مشخص از کلمات استفاده می‌کنند. با استفاده از کپی رایتینگ فروش سازمانی رشد کرده و فعالیت‌های کسب و کار گسترش پیدا می‌کند.

با این وجود کپی رایتینگ زمانی با ارزش است که شفاف، مختصر و متمرکز بر نیاز کاربران و مشتریان باشد. در نتیجه، کپی رایتینگ باعث تشویق مردم برای انجام یک عمل مشخص از طریق کلمات می‌شود.

در دنیای دیجیتال مارکتینگ و بازار یابی نیز کپی رایتینگ نقش بسیار مهم و پررنگی دارد. البته این تکنیک اصلی و مهم، فقط بخش از بازاریابی به حساب می‌آید!

کپی رایتینگ چه تفاوتی با تولید محتوا دارد؟

در اکثر موارد شاهد هستیم که از دو مفهوم تولید محتوا و کپی رایتینگ به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، با این وجود، بین این دو تفاوت‌های چشمگیر و مهمی وجود دارد. به صورت کلی کپی رایتینگ نسبت به تولید محتوا، بر افزایش فروش تمرکز بیشتری دارد.

این در حالی است که تولید محتوا با هدف آموزش و همچنین جلب اعتماد مشتریان و مخاطبین و رفع مشکلات آنها انجام می‌شود البته در صورتی که آن با روش صحیح تولید محتوا نوشته شده باشد . حالت تخصصی‌تر تولید محتوا نیز باعث بالا رفتن نرخ تبدیل و در نتیجه افزایش فروش می‌شود. معمولا از کپی رایتینگ در آخرین مرحله از سفر خریدار در سایت استفاده می‌کنند؛ زمانی که مخاطبی سایت برای خرید آماده است.

از طرف دیگر تولید محتوا می‌تواند کل قیف بازاریابی را پوشش دهد و روی ترغیب مشتریان بالقوه به انجام یک کار مشخص تمرکز کند. هر کدام از این مفاهیم یک نوع تخصص به حساب می‌آیند. کپی رایتینگ بر پایه اصول روانشناسی و درک بهتر مخاطبین برای افزایش تأثیرگذاری روی آنها است.

این در حالی است که تولید محتوا بر پایه داده‌ها و اطلاعات است، به صورتی که هدف استفاده از آنها، موتورهای جستجو مثل گوگل است. با استفاده از تولید محتوا اصولی و سئو شده می‌توان رتبه سایت را در نتایج جستجو ارتقا داد و در نتیجه افراد بیشتری را وارد سایت کرد.

تفاوت کپی رایتینگ و تولید محتوا

کپی رایتینگ چه تفاوتی با تولید محتوا دارد؟

بررسی مزایا و اهمیت کپی رایتینگ

کپی رایتینگ یک ابزار مهم و کاربردی در دیجیتال مارکتینگ است که می‌تواند فروش را تا حد زیادی افزایش دهد. هر کسب و کاری برای پیشرفت و رشد خود باید روی کپی رایتینگ سرمایه گذاری کند یا آن را باید بخش از استراتژی‌های بازاریابی خود قرار دهد. به همین دلیل صاحبان کسب و کارها با جذب و استخدام افراد کپی رایتر به دنبال این هستند تا بتوانند از مزایای این شیوه بازاریابی برای فروش بیشتر بهره مند شوند.

به صورت کلی، کپی رایتینگ برای هر کسب و کاری دارای مزایای متعددی است که در ادامه برخی از مهم‌ترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. آگاهی از برند را افزایش می‌دهد.
  2. اطلاعات خوبی در خصوص مخاطبین هدف در اختیار شما قرار می‌دهد.
  3. بین مشتریان و برند پیوند عاطفی خوبی ایجاد می‌کند.
  4. توجه مشتریان را جلب کرده و آنها را به انجام عمل مشخص وا می‌دارد.
  5. فروش کسب و کار شما را افزایش می‌دهد.

 

مهم‌ترین تکنیک‌های کپی رایتینگ

البته کپی رایتینگ و ساخت جملات و عبارات به ظاهر جذاب کار ساده‌ای نیست! کپی رایتینگ نیز مانند هر تخصص دیگری دارای تکنیک‌هایی است که در ادامه هر کدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

داستان گویی

یک کپی رایتر و بازاریاب موفق می‌تواند با استفاده از داستان گویی و دیالوگ‌های مناسب، حس خوب و بهتری را در مخاطبین ایجاد کرده و توجه آنها را جلب کند. همه ما از طریق 5 حس میتوانید واقعیات را درک کنیم. از این رو کپی رایتر های با تجربه سعی می‌کنند تا با استفاده از داستان گویی، تصویر ذهنی مناسبی را در مخاطبین ایجاد کنند.

با استفاده از این تکنیک می‌توان با مخاطبین ارتباط برقرار کرد. اگر داستان بر پایه حواس پنج‌گانه باشد، ارتباط عمیق تری با مخاطبین ایجاد می‌شود؛ ولی اگر بتوان با استفاده از داستان احساسی مخاطبین را مجبور به نشان دادن واکنش کرد، در این صورت می‌توان به اهداف مشخص شده دست پیدا کرد.

 

از محرک‌ها برای دست یابی به قلب مخاطبین استفاده کنید

محرک‌ها ابزارهایی برای تأثیرگذاری، برانگیختن و همچنین ترغیب مشتریان و مخاطبین برای خرید هستند. در حال حاضر محرک‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند تأثیر زیادی روی ذهن مخاطبین داشته باشند که یکی از مهم‌ترین آنها، محرک انحصار طلبی است.

شوگرمن در کتاب خود این محرک را این‌گونه توصیف می‌کند:

صاحب چیزی بودن که افراد کمی می‌توانند آن را در اختیار داشته باشند، قوی‌ترین محرک برای تمامی انسان‌ها به حساب می‌آید.

به عنوان مثال در صفحات محصول می‌توان با استفاده از این تکنیک، این حس را در مخاطبین ایجاد کرد که این محصول کاملا متفاوت است و می‌تواند تصویری بهتری نزد دیگران برای شما به وجود بیاورد.

مهم‌ترین تکنیک‌های کپی رایتینگ

مهم‌ترین تکنیک‌های کپی رایتینگ چیست

نمونه‌های موفق کپی رایتینگ در ایران

در ادامه برخی از مهم‌ترین نمونه‌های موفق کپی رایتینگ در ایران را به شما معرفی می‌کنیم:

بانک ملی: هرجا سخن از اعتماد است، نام بانک ملی ایران می‌درخشد

رونیکس: آخرین ابزاری که می‌خرید.

رامک: دوست بزرگ و کوچک

ایران رادیاتور: به ما دلگرم باشید.

امرسان: زیبا، جادار، مطمئن

 

سخن پایانی

به طور کلی کپی رایتینگ عمل نوشتن متن برای فروش و بازاریابی محصول مورد نظر، کسب و کار یا ایده‌ای خاص است. با اینکه این اصطلاح اکثرا به جای تولید محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی بسیار متفاوت است! یک کپی رایتر باید با نکات کلیدی نگارش و ارسال پیامک تبلیغاتی آشنا باشد تا بتواند اهداف مورد نظر را محقق کند! هر کسب و کار می‌تواند از طریق کپی رایتینگ فروش و کسب درآمد خود را افزایش دهد.

 

سوالات متداول

  • کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ به فرآیند نوشتن متن‌های تبلیغاتی یا محتوای بازاریابی اطلاق می‌شود که هدف آن ترغیب مخاطب به اقداماتی همچون خرید، ثبت‌نام یا کلیک بر روی لینک است.

  • چرا کپی رایتینگ برای کسب‌وکارها مهم است؟

کپی رایتینگ مؤثر می‌تواند به جذب مشتریان بیشتر، افزایش نرخ تبدیل و تقویت برند کمک کند. محتوای خوب می‌تواند حس اعتماد و ارتباط عمیق‌تری با مخاطب ایجاد کند.

  • چه مهارت‌هایی برای کپی رایتینگ لازم است؟

نویسنده کپی رایت باید مهارت‌های نوشتاری قوی، شناخت دقیق از روانشناسی مخاطب، توانایی تحقیق و همچنین هنر قصه‌گویی داشته باشد.

  • آیا کپی رایتینگ فقط شامل تبلیغات است؟

خیر، کپی رایتینگ شامل تمامی انواع محتواهای بازاریابی از جمله پست‌های وبلاگی، ایمیل‌های تبلیغاتی، صفحات لندینگ و حتی پست‌های شبکه‌های اجتماعی است.

4.3/5 - (3 امتیاز)
74 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + چهار =