web3 چیست

web3 چیست ؟
سئو سایت

یکی از مهمترین اصطلاحاتی که امروزه در میان علاقه مندان به تکنولوژی زیبا به کار می‌رود، فناوری Web3 یا نسخه سوم اینترنت است. شاید تا به حال با شنیدن این اصطلاح در ذهنتان سوالی پیش آمده که منظور از web3 چیست؟

نسل سوم اینترنت جهانی دیگر تحت کنترل هیچ نهاد و سازمانی نیست و افراد می‌توانند بدون ترس از کنترل شدن در آن به جست جو بپردازند. این اینترنت در واقع با استفاده از هوش مصنوعی تمامی درخواست‌های صوتی، تصویری و متنی کاربران را به صورت کاملا هوشمندانه درک می‌کند و مخاطبین را در کمترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه می‌رساند. اینها تنها برخی از مهمترین ویژگی‌های Web3 هستند.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر و بهتر با نسل سوم اینترنت یعنی Web3 آشنا شده و متوجه تأثیر آن در آینده صنعت اینترنت شوید.

بررسی تاریخچه Web1 و Web2

قبل از هر چیز برای اینکه بتوانیم اطلاعات دقیق تری در خصوص نسل سوم اینترنت به دست بیاوریم بهتر است ابتدا با تاریخچه اینترنت آشنا شویم. در دهه 90 میلادی اینترنت با نام Web1 شناخته شد. در این نسخه از اینترنت تعدادی وب‌سایت مثل بلاگ‌ها و وبسایت‌های مربوط به تجارت الکترونیک تشکیل شدند. بیشتر افراد در آن روزها به صورت یک طرفه از اینترنت استفاده می‌کردند. به این معنی که از اینترنت فقط برای خواندن صفحات وب استفاده می‌کردند.

ولی از سال 2005 به بعد نسخه بعدی اینترنت یعنی Web2 عرضه شد. این نسخه از اینترنت که تاکنون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، به اسم عصر شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شود. در این عصر، وبسایت‌هایی مثل یوتیوب، توییتر و فیس‌بوک اصلی‌ترین و مهمترین پایه‌های اینترنت به حساب می‌آیند. با این وجود بیشتر پلتفرم‌های میزبانی زیر نظر برخی از کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ هستند و به همین دلیل بیشتر درآمد حاصل از محتوای ساخته شده نیز به جیب این شرکت‌ها می‌رود!

در نسخه بعدی اینترنت یعنی Web3 پلتفرم‌هایی که زیر نظر کمپانی‌های بزرگ فعالیت می‌کردند جای خود را به شبکه‌های غیر متمرکز دادند که توسط خود مردم کنترل می‌شوند. این نسخه جدید از اینترنت، از زیرساخت‌های نسخه قبلی استفاده می‌کند ولی برخلاف Web2 به صورت کاملا غیر متمرکز کار می‌کند. هدف اصلی از ایجاد نسخه اینترنت، بازگرداندن قدرت به دست کاربران و تولید کنندگان محتوا است.

بیشتر بخوانید : پینگ چیست

Web3 یا نسخه سوم اینترنت چیست؟

نوبتی هم که باشد، نوبت به معرفی نسخه جدید اینترنت یعنی Web3 است! به طور کلی هر زمان که نام web3 به گوشمان می‌خورد، یاد دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال می‌افتیم. اینترنت نسل سوم برای اولین بار در سال 2014 توسط گوین وود معرفی شد. این نسل از وب با هدف حذف واسطه‌ها و کمپانی‌های بزرگ فضای اینترنت و غیر متمرکز کردن آن توسعه یافت. در این نسخه از وب تمامی اطلاعات، برنامه‌ها و سیستم‌ها از طریق یک شبکه بلاک‌چین به صورت غیرمتمرکز به یکدیگر متصل می‌شوند.

این نسخه جدید از اینترنت از تکنولوژی‌های بروز و جدید مثل همتا به همتا، نرم افزارهای متن باز، واقعیت مجازی و… برای پردازش انواع مختلف اطلاعات استفاده می‌کند. انتظار بر این است که نسخه web3 بتواند با فناوری‌های جدید و بروز خود، انقلابی بزرگ در تجربه کاربری تمامی کاربران اینترنت به وجود بیاورد.

Web3 چه تفاوتی با نسل‌های قدیمی خود دارد؟

نسخه سوم وب از تکامل نسخه‌های قدیمی خود و همچنین ترکیب فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی مثل بلاک‌چین ایجاد شده است. تقریبا هر ده سال یک بار شاهد ورود و توسعه یک نسخه جدید از اینترنت هستیم که ارتباطات انسانی را به صورت کامل دگرگون می‌کنند.

اصلی‌ترین و مهمترین تفاوتی که وب 3 با نسخه‌های قدیمی خود دارد این است که web3 بر پایه غیرمتمرکز بودن طراحی و توسعه داده شده است. در این نسخه از اینترنت همه کاربران مالک محتوای خود هستند و کنترل کامل‌تر و بهتری در استفاده از اینترنت دارند. همچنین نسخه‌های قدیمی‌تر اینترنت بر خواندن و نوشتن محتوا متمرکز بودند، این در حالی است که نسخه جدید وب بر تولید محتوا تمرکز زیادی دارد.

Web1 Web2 Web3
فقط به صورت خواندن قابل خواندن و هم نوشتن قابل حمل و شخصی
تمرکز بر کمپانی‌های بزرگ تمرکز بر جامعه کاربران و مخاطبین تمرکز بر افراد
فقط صفحان اصلی وبلاگ‌ها وبلاگ‌ها و خبرنامه‌های مختلف به صورت لایو و جریان زنده
مالکیت محتوا امکان اشتراک گذاری محتوا ادغام محتوایی
انجمن‌های وب اپلیکیشن وب اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای هوشمند
دایرکتوری‌ها برچسب زدن به صفحات وب رفتار کاربران
هزینه هر کلیک بازدید از صفحات تعامل کاربران
HTML/Portals XML / RSS RDF / RDFS / OWL
Web3 چه تفاوتی با نسل‌های قدیمی خود دارد؟

Web3 چه تفاوتی با نسل‌های قدیمی تر از خود دارد؟

نسخه سوم وب چه ویژگی‌های اصلی دارد؟

حال که متوجه شده‌اید وب 3 چیست، بهتر است با هم برخی از مهمترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های این نسخه از اینترنت را بررسی کنیم. web3 بر پایه فناوری بلاک‌چین توسعه پیدا کرده است و به همین خاطر دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. غیر متمرکز بودن
  2. حذف واسطه‌ها و شرکت‌های بزرگ
  3. استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته
  4. استفاده از وب فضایی (Spatial Web) با استفاده از واقعیت مجازی (VR)
  5. بالا رفتن امنیت و کاهش احتمال به سرقت رفتن اطلاعات

با ورود فناوری سوم وب، مرورگرهای وب حذف نمی‌شوند! کاربران هنوز برای جستجو در اینترنت به مرورگرهای مختلف نیاز دارند. ولی قطعا تغییرات در نحوه طراحی این مرورگرها و حتی سایت‌های کسب و کارهای مختلف ایجاد خواهد شد.

نسل سوم اینترنت (Web3) چه مزایایی دارد؟

برای اینکه بیشتر با این نسخه از اینترنت آشنا شوید، بهتر است برخی از مهمترین مزایا و کاربردهای را به شما معرفی کنیم:

در نسخه سوم وب کاربران می‌توانند اطلاعات خود را مدیریت و کنترل کنند.

در Web3، وب می‌تواند کلمات کلیدی و نمادهای کاربران را درک کرده و بر اساس آنها تصمیم گیری کند.

تمامی اطلاعات در این نسخه رمزنگاری می‌شوند و امنیت بالایی دارند.

وب 3 به هیچ عنوان به دلایلی مثل قطعی سرور از دسترس خارج نمی‌شود.

کاربران می‌توانند به راحتی با ایجاد آواتار برای خود، یک هویت مجازی در دنیای اینترنت ایجاد کنند.

نسخه سوم اینترنت در هر زمان و مکان در دسترس افراد قرار دارد.

نسل سوم اینترنت (Web3) چه مزایایی دارد؟

نسل سوم اینترنت (Web3) چه مزایایی دارد؟

سخن پایانی

با توجه به توضیحات داده شده می‌توان گفت که هدف و کاربرد مهم نسخه سوم اینترنت، آسان سازی، تسریع و افزایش امنیت کاربران خود در استفاده از اینترنت است. با کسب اطلاعات بیشتر و آموزش وب 3 میتوانید خود را برای روزهای شکوفایی اینترنت آماده کرده و باعث بهبود سایت خود شوید.

سوالات متداول درباره web3

  • Web3 چیست؟

Web3 به نسل جدید اینترنت اشاره دارد که بر پایه فناوری‌های غیرمتمرکز مانند بلاک‌چین و قراردادهای هوشمند ساخته شده است. هدف آن ارائه کنترل بیشتر به کاربران و کاهش وابستگی به نهادهای مرکزی است.

  • تفاوت Web3 با Web2 چیست؟

در Web2، داده‌ها عمدتاً در سرورهای مرکزی نگهداری می‌شوند و کنترل بیشتری در دست شرکت‌ها است. اما در Web3، کاربران کنترل بیشتری بر داده‌های خود دارند و می‌توانند به طور مستقیم با یکدیگر تعامل کنند.

  • DApps چیست؟

DApps یا برنامه‌های غیرمتمرکز برنامه‌های کاربردی هستند که بر روی بلاک‌چین اجرا می‌شوند و نیازی به کنترل مرکزی ندارند. این برنامه‌ها می‌توانند در حوزه‌های مختلفی مانند امور مالی، بازی‌ها و شبکه‌های اجتماعی کاربرد داشته باشند.

3.7/5 - (4 امتیاز)
83 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 6 =