گواهینامه ssl چیست

گواهینامه ssl چیست
سئو سایت

یکی از ضرورتی‌ترین و مهمترین ملزوماتی که هر وبسایتی باید داشته باشد، گواهینامه SSL است! به عنوان مثال فرض کنید که قصد دارید از یک وبسایت ناشناخته به صورت آنلاین خرید کنید. اولی چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند چیست؟ رابط کاربری و طراحی وبسایت؟ قیمت کالا؟ تمامی مواد نام برده شده اهمیت بسزایی دارند ولی در زمان پرداخت چه؟

امنیت اطلاعات در هر وبسایتی دارای اهمیت فراوانی است. اطلاعاتی که شما برای خرید وارد می‌کنید باید بین شما و وبسایت محفوظ باقی بمانند و شخص خارجی به این اطلاعات دسترسی پیدا نکند. ولی موضوع اصلی اینجاست که چطور می‌توان متوجه شد که یک وبسایت از امنیت کامل برای در اختیار قرار دادن اطلاعات مهم برخوردار است؟

در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را به یک گواهی نامه مهم و اساسی که هر سایت و فروشگاه اینترنتی باید داشته باشد آشنا کنیم؛ بنابراین در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

منظور از گواهینامه اس اس ال (SSL) چیست؟

SSL که مخفف عبارت Secure Socket Layer به معنی “لایه ورودی ایمن” است. گواهینامه SSL به این معنی است که در هنگام خرید به صورت آنلاین، تمامی اطلاعات مهم شما امن می‌ماند. این اطلاعات که شامل رمز عبور ها، اطلاعات بانکی مثل شماره کارت و… می‌شوند، بین شما و فروشگاه اینترنتی ایمن باقی می‌مانند و دست هیچ شخصی خارجی به این اطلاعات نمی‌رسد.

حال شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که چطور این اطلاعات به صورت ایمن باقی می‌مانند؟

نحوه عملکرد گواهینامه SSL

به عنوان مثال فرض کنید از یک وبسایت که با / /: HTTP شروع می‌شود و گواهینامه اس اس ال ندارد اقدام به خرید یک کالا می‌کنید و اطلاعات بانکی خود را در اختیار آن قرار می‌دهید.

همزمان نیز فرد دیگری منتظر است تا شما اطلاعات کارت بانکی خود را به صورت کامل وارد کنید تا به محض اینکه کار شما تمام شد، حساب شما را خالی کند و هر چه که دارید را به جیب بزند!

با وارد کردن اطلاعات بانکی، فرد هکر اطلاعات کارت بانکی شما را با وضوح کامل مشاهده می‌کند و پس از تکمیل خرید و ثبت سفارش شما، هکر حساب بانکی شما را به صورت کامل خالی می‌کند.

ولی اگر فروشگاه اینترنتی مورد نظر شما با / /: HTTPS شروع شود و دارای گواهینامه SSL باشد، هیچ فرد خارجی نمی‌تواند به اطلاعات بانکی شما دسترسی داشته باشد. ولی شماره کارت بانکی و اطلاعات شما به صورت کدنگاری قابل مشاهده است. ولی رمز یابی این کدنگاری غیر ممکن است و در نتیجه دسترسی به اطلاعات بانکی شما امکان پذیر نیست!

نحوه عملکرد گواهینامه SSL

نحوه عملکرد گواهینامه SSL چگونه است ؟

 

اطلاعات گواهینامه SSL چیست؟

گواهینامه اس اس ال اطلاعاتی را شامل می‌شود که مرورگر به آنها دسترسی دارد و به تأیید وبسایت و حتی سئو سایت شما هم کمک می‌کند. حال شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که اطلاعات موجود در گواهینامه SSL چیست؟ به صورت کلی، این اطلاعات به نوع SSL که تهیه کرده‌اید بستگی دارد ولی در مجموعه شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. نام دامنه سایت شما
  2. فرد یا سازمانی که گواهینامه اس اس ال برایش صادر شده است.
  3. مرجع صدور گواهی نامه و امضای دیجیتال آنها
  4. تاریخ صدور و انقضای گواهینامه
  5. کلید عمومی گواهی که نیمی از آن را معادله برای رمزگذاری و رمز گشایی داده‌ها اختصاص داده‌اند و نیم دیگر نیز کلید مخصوص زیر پوشش قرار می‌دهد.

 

گواهی نامه SSL چه مزایایی دارد؟

تا این جای مقاله با برخی از مزایای استفاده از گواهینامه اس اس ال آشنا شده‌اید. در ادامه نیز قصد داریم تا برخی دیگر از مزایای این گواهی روی سایت را بررسی کنیم:

 

بالا رفتن امنیت

نمی‌توان از این نکته غافل شد که هکرها به احتمال زیادی اطلاعات و داده‌هایی که در اینترنت به صورت روزانه منتشر و منتقل می‌شوند را شنود می‌کنند. اصلی‌ترین هدف گواهینامه SSL این است که اطلاعات اینترنتی را به گونه‌ای رمزنگاری کند تا فقط گیرنده اصلی بتواند آن را دریافت و مشاهده کند!

به زبان ساده‌تر با رمزگذاری اطلاعات موجود در اینترنت، کاراکترهای تصادفی در محتوای اصلی درج می‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود تا حتی هکرها نیز در صورت پیدا کردن دسترسی به اطلاعات مورد نظر، نتوانند آنها را مشاهده کرده و دریافت کنند. بنابراین میتوانید با استفاده از این پروتکل امنیتی، از داده‌ها و اطلاعات ضروری خود به نحو احسن مراقبت کنید.

 

احراز هویت

یکی دیگر از مهمترین کاربردهای گواهینامه اس اس ال، ضمانت رسیدن محتوا مورد نظر به سرور اصلی است. برای رسیدن به این هدف، SSL از گواهی به اسم Server Certificate استفاده می‌کند. این گواهی مانند یک عنصر میانی بین کاربران و سرورهای اس اس ال عمل می‌کند و از این موضوع اطمینان حاصل می‌کند که ارائه دهنده گواهی SSL قابل اعتماد است.

 

جلوگیری از فیشینگ

در برخی موارد ممکن است که مشتریان شما با ایمیل‌های فیشینگ روبه‌رو شوند. این ایمیل‌ها معمولا در قالب یک پیام تبلیغاتی یا یک لینک هستند که برای مشتریان شما ارسال شده و مشتریان با کلیک بر روی این لینک‌ها، وارد یک وبسایت دیگر می‌شوند. یکی از اهداف مخرب این لینک‌ها، جمع آوری اطلاعات مهم و حساس مثل اطلاعات بانکی افراد است.

این وبسایت ها به دلیل اینکه مخرب هستند، نمی‌توانند گواهینامه SSL را دریافت کنند، ولی با فرض اینکه مشتریان و کاربران سایت شما وارد این سایت‌ها شوند، از آنجایی که خبری از وجود گواهینامه اس اس ال نیست، تمامی اطلاعات حساس خود را وارد کرده و در اختیار هکرها قرار می‌دهند!

 

امکان پرداخت به صورت آنلاین

یکی از مهمترین الزاماتی که در هر وبسایت فروشگاهی باید وجود داشته باشد، درگاه پرداخت است! درگاه پرداخت باید از گواهی SSL با رمزگذاری حداقل 128 بیتی بهره ببرد؛ به همین دلیل، بدون وجود این گواهی نامه روی وبسایت خود، نمی‌توانید درگاه پرداخت داشته باشید!

گواهی نامه SSL چه مزایایی دارد؟

گواهی نامه SSL چه مزایایی دارد ؟

گواهی نامه SSL چه معایبی دارد؟

همچنین فعال‌سازی گواهی SSL برای هر وب‌سایتی ممکن است معایب و مشکلات را به همراه داشته باشد که در ادامه این مطلب به بررسی آنها می‌پردازیم:

 

کاهش عملکرد سایت

با فعال کردن گواهی اس اس ال روی سایت، ممکن است عملکرد آن به دلیل اضافه شدن فرایند رمزگذاری و رمزگشایی داده‌ها قبل از ارسال و در زمان استفاده از آنها کاهش پیدا کند. با این وجود، این کاهش عملکرد سایت در مواردی قابل مشاهده است که ترافیک سایت بالا برود و تعداد بازدیدکنندگان بیشتر شود. باید اضافه کرد که این مشکل با استفاده از روش‌های مختلف مثل استفاده از سرورهای قدرتمندتر قابل حل است!

 

هزینه

با اینکه در حال حاضر انواع مختلف از SSL ها توسط CA ها به مشتریان ارائه می‌شوند، ولی برخی از کسب و کارها به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند تا از گواهی‌های اس اس ال غیررایگان استفاده کنند. در این صورت باید بابت صدور و تأیید این نوع از گواه‌های SSL، مبالغی را به صورت سالیانه پرداخت کنند.

 

منقضی شدن گواهی SSL

همان طور که در این مطلب نیز گفته شد، گواهی‌های SSL دارای تاریخ انقضا هستند و پس از مدتی منقضی می‌شوند. فارغ از اینکه کدام یک از انواع گواهی‌های اس اس ال را تهیه کرده‌اید، باید به تاریخ انقضای آن توجه داشته باشید و قبل از سررسید، آن را دوباره تمدید کنید؛ در غیر این صورت کاربران در هنگام ورود به سایت با خطای ایمن نبودن مواجه می‌شوند و این مسئله ممکن است باعث ایجاد بی اعتمادی شود.

 

سیستم Caching

در صورتی که سیستم Caching که روی مرورگر نصب می‌شود، پیچیده باشد، محتوای رمزگذاری شده با مشکل Caching رو به رو خواهد شد. برای مدیریت بهتر و راحت‌تر سیستم رمزگذاری در این مواقع، باید سروری را اضافه کرد که قبل از Caching Server از رمزگذاری مراقبت کند.

 

انواع گواهینامه SSL

قبل از اینکه به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مربوط به صدور گواهینامه اس اس ال بروید، باید این موضوع را بدانید که کدام نوع گواهینامه SSL برای کسب و کار شما مناسب است!

در حال حاضر سه نوع اس اس ال مختلف وجود دارد که هر کدام از آنها سطح امنیت متفاوتی می‌تواند ارائه دهد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر و بهتر با انواع گواهینامه اس اس ال آشنا شوید.

  1. گواهی نامه اعتبار سنجی SSL (DV): این گواهینامه اس اس ال فقط مالکیت وب سایت شما را تأیید می‌کنند که معمولا با یک فرایند کاملا ساده قابل انجام است.
  2. گواهی نامه اعتبار سنجی SSL (OV): این گواهینامه مشخصاتی مثل شرکت، موقعیت فیزیکی آن و همچنین نام دامنه را تأیید می‌کند. این روند ممکن است چند روزی زمان ببرد.
  3. گواهی نامه اعتبار سنجی SSL (EV): این گواهینامه نیز برای وبسایت‌هایی دارای اهمیت است که اطلاعات مهم و حساسی را کنترل می‌کنند و از این رو باید بالاترین سطح امنیت را داشته باشند.

 

چطور می‌توان گواهینامه SSL را فعال کرد؟

اگر قصد دارید تا یک سایت یا فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید یا همین الان صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید، باید توجه داشته باشد که هر وبسایت و فروشگاه اینترنتی باید گواهینامه اس اس ال داشته باشد.

وجود این گواهینامه در مرحله اول با هدف جلب رضایت مشتریان و ایجاد فضایی ایمن برای کاربران و مشتریان است. همچنین برای اینکه بتوانید ای نماد دو ستاره را برای سایت خود دریافت کنید، باید این گواهینامه را برای وبسایت خود تهیه کنید.

وجود گواهینامه SSL از نظر سئو نیز برای هر وبسایت و فروشگاه اینترنتی دارای اهمیت زیادی است و می‌تواند تأثیر مثبت و قابل توجهی در نتایج سئو سایت شما داشته باشد و در نتیجه باعث رشد فروشگاه اینترنتی شما شود.

 

چطور برای سایت خود گواهینامه SSL را فعال کنیم؟

در حال حاضر سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلفی وجود دارند که میتوانید برای تهیه سرویس SSL از طریق آنها اقدام کنید که از جمله این سایت‌ها می‌توان به نت افراز، ایران سرور، سکتیگو و… اشاره کرد.

اگر در خصوص نحوه نصب این گواهینامه روی فروشگاه اینترنتی و سایت سوالی داری و دچار مشکل شده‌اید، میتوانید در بخش کامنت‌های با ما در میان بگذارید یا برای دریافت مشاوره با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید. کارشناسان سئو ایران به صورت 24 ساعت در تلاش هستند تا بتوانند سوالات و دغدغه‌های شما برطرف کنند.

 

سخن پایانی

به صورت کلی زمانی که یک وبسایت و فروشگاه اینترنتی با https:// شروع می‌شود، مشتریان و افراد مختلف با خیال راحت و در محیطی ایمن می‌توانند خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام دهند. اطلاعاتی که در این بستر رد و بدل می‌شوند، به صورت کامل و جامع کد گذاری می‌شوند و دیگر نمی‌توان به این اطلاعات دسترسی داشت و اقدام به هک یا دزدیدن آنها کرد!

 

سوالات متداول گواهینامه ssl

 

  • گواهینامه SSL چیست؟

گواهینامه SSL (Secure Socket Layer) یک پروتکل امنیتی است که ارتباطات بین کاربران و وب‌سایت‌ها را رمزنگاری می‌کند تا اطلاعات حساس مانند کلمات عبور و شماره‌های کارت اعتباری در امان بمانند.

  • چطور می‌توان یک گواهینامه SSL را دریافت کرد؟

شما می‌توانید گواهینامه SSL را از ارائه‌دهندگان گواهی معتبر (CA) خریداری کرده یا از طریق هاستینگ خود آن را تهیه کنید.

  • آیا گواهینامه SSL تأثیری بر سرعت وب‌سایت دارد؟

گواهینامه SSL ممکن است کمی بر سرعت تأثیر بگذارد، اما به طور کلی این تأثیر ناچیز است و به صورت کلی می‌تواند روی سئو سایت تأثیر مثبت و قابل توجهی داشته باشد و باعث شود تا سایت در نتایج جستجو بهتر و بیشتر دیده شود!

  • مدت زمان اعتبار گواهینامه SSL چقدر است؟

گواهینامه‌های SSL معمولاً بین ۱ تا ۲ سال اعتبار دارند و باید پس از آن تمدید شوند.

  • آیا گواهینامه SSL برای همه وب‌سایت‌ها ضروری است؟

بله! حتی برای وب‌سایت‌های غیرتجاری نیز داشتن گواهینامه SSL توصیه می‌شود، زیرا باعث افزایش امنیت و اعتماد کاربران می‌شود.

امتیاز دهید post
82 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + چهارده =