نحوه سئو صفحات دسته بندی

نحوه سئو صفحات دسته بندی
سئو سایت

سئو به بخش‌های مختلف یک وب‌سایت مرتبط می‌شود. یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها، صفحه یا صفحات دسته بندی محصولات است. سئو صفحات دسته بندی برای وب‌سایت‌های فروشگاه دارای اهمیت بسزایی است؛ ولی معمولاً توسط بسیاری از صاحبان وب‌سایت و حتی متخصصین سئو نادیده گرفته می‌شود. با سئو صفحات دسته بندی ، می‌توانید کاربران را به صورت مستقیم وارد صفحات دسته بندی خود کنید؛ چرا که کاربران در جستجوهای خود اکثرا به دنبال مشاهده مجموعه‌ای از محصولات هستند و افرادی که محصول خاصی مد نظر خود ندارند، به دنبال این هستند که فقط انواع مختلفی یک محصول و قیمت آنها را مشاهده کرده و با هم مقایسه کنند.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با اهمیت سئو صفحات محصول وب‌سایت‌های فروشگاه آشنا کرده و راهکارهای مناسبی را برای آن به شما معرفی کنیم! پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

صفحه دسته بندی (category) چیست؟

در گام اول بهتر است ابتدا با اصطلاح صفحه دسته بندی بهتر آشنا شویم. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، نوشته‌ها، محصولات و… در حالت پیش‌فرض در سایت دسته بندی ندارند، ولی می‌توان آن‌ها را به راحتی دسته بندی و گروه بندی کرد. به این صورت که برای هر نوشته یا محصول یک دسته خاص را نسبت می‌دهیم و سپس تمامی پست‌هایی که در دسته بندی فلان قرار دارند را در یک صفحه جداگانه مشاهده می‌کنیم.

بنابراین یک صفحه دسته بندی مانند یک صفحه اصلی نوشته است که همان چینش را دارد و همان نوارها و همچنین ابزارک‌ها در اطراف آن قابل مشاهده هستند. ولی اصلی‌ترین ویژگی صفحات دسته بندی این است که تمامی نوشته‌ها و محصولات یک دسته، با عنوان و تصاویر خود ردیف می‌شوند. چینش صفحات دسته بندی به این صورت است که کاربران می‌توانند به راحتی در میان پست‌ها و موضوعات مختلف پیمایش کنند. بهینه سازی صفحات دسته بندی یک سایت از مهم ترین عوامل در خدمات سئو یک سایت است.

 

اهمیت سئو صفحات دسته بندی

در صفحات وبلاگ‌ها، سایت‌های شرکتی و شخصی، هدف از وجود صفحات دسته بندی، هدایت کاربران برای پیمایش راحت‌تر و آسوده‌تر؛ این در حالی است که در وب‌سایت‌های فروشگاهی، این موضوع کمی دارای تفاوت است! در این سایت‌ها، صفحات دسته بندی یک نوع لندینگ پیج به حساب می‌آیند که باید برای سئو و بهینه سازی این صفحات تلاش زیادی کرد.

سئو صفحات دسته بندی هم برای کاربران و مخاطبین هدف و هم برای موتورهای جستجو دارای اهمیت بسزایی است. برای کاربران، وجود صفحات دسته بندی باعث سازمان دهی بهتر محتوا می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تا کاربران راحت‌تر بتوانند چیزی که به دنبالش هستند را پیدا کنند. همچنین به موتورهای جستجویی مثل گوگل برای ایندکس بهتر و در نتیجه رتبه بندی محتوا کمک زیادی می‌کند.

این صفحات می‌توانند رتبه بندی تک تک مطالب را از طریق لینک‌های داخلی بالا ببرند. طبق تحقیقات SMX insights صفحات دسته بندی حدود 19 درصد رتبه بندی بهتر، 413 درصد ترافیک تخمینی بیشتر و 32 درصد پتانسیل جذب ترافیک بیشتری نسبت به دیگر محصولات دارند.

همچنین بخوانید : سئو مقاله چیست

اهمیت سئو صفحات دسته بندی

اهمیت سئو صفحات دسته بندی چقدر است

چطور صفحات دسته بندی را سئو کنیم؟

حال که به صورت کلی با اهمیت سئو صفحات دسته بندی سایت آشنا شدید، زمان ان است تا به اصول و روش‌های سئو این صفحات آشنا شوید! در ادامه این بخش نکاتی در خصوص بهینه سازی و سئو صفحات دسته بندی به شما معرفی می‌کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

 

نگارش محتوای مفید و کاربرد پسند

وجود محتوای مفید به کاربران کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند برای خرید تصمیم گیری کنند. به عنوان مثال اگر دسته بندی محصولات شما در خصوص انواع زیورآلات است، نوشتن محتوایی در خصوص تاریخچه زیورآلات چندان نمی‌تواند نیاز کاربران را برطرف کند! بلکه پاسخ به سوالاتی مثل:

  1. جواهرات به کار رفته در زیورآلات چطور تهیه شده‌اند؟
  2. چی چیزی باعث خاص شدن این زیورآلات می‌شود؟
  3. بهترین و پرطرفدار ترین سبک در بین محصولات شما چیست؟

در بخش محتوای دسته بندی‌ها شما باید به صورت خلاصه به مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است مخاطبین و کاربران شما در ذهن داشته باشند، پاسخ دهید. پس از آن می‌توانید اطلاعات بیشتر و جامع‌تری را در پایین صفحه در قابل یک محتوای عمومی یا یک بخش سوالات متداول قرار دهید. این روش تولید محتوا برای دسته بندی‌ها نه تنهای به رتبه بندی سایت شما کمک می‌کند، بلکه برای کاربران و مخاطبین هدف شما نیز می‌تواند مفید باشد.

اگر یک متخصص سئو هستید یا تازه به یادگیری این حرفه پرداخته‌اید، حتماً جان مولر را می‌شناسید! این فرد در مصاحبه خود اعلام کرد، وقتی که صفحات دسته بندی در سایت‌های فروشگاهی، به جز لینک به محصولات، محتوای دیگری ندارند، رتبه بندی آنها واقعاً کار سخت و دشواری است.

گوگل برای درک بهتر صفحات سایت به محتوا نیاز دارد و همچنین کاربرانی که آشنایی کافی با برند شما ندارند، به محتوایی نیاز دارند تا بتوانند تصمیم بگیرند که آیا از شما خرید کنند یا خیر! با این وجود برخی مواقع این امر به حد افراط کشیده می‌شود و در نتیجه حجم بالایی از محتوا ایجاد می‌شود که هیچ کس آن را در پایین صفحه مطالعه نمی‌کند.

 

دسته بندی منظم و منطقی داشته باشید

ابزارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانید برای دسته بندی محتواها و محصولات وب‌سایت خود از آنها کمک بگیرید. به‌عنوان مثال در وردپرس می‌توانید با استفاده از WooCommerce برای محصولات سایت خود دسته بندی ایجاد کنید. سامان دهی صفحات دسته بندی در یک سلسله مراتب منطقی و اصولی باعث می‌شود تا سایت شما به درست بردکرامپ تولید کند و همین موضوع باعث بهینه سازی بهتر سایت شما در نتایج جستجو می‌شود.

Breadcrumbs با نمایش مکان فعلی کاربران در سایت شما، به آنها کمک می‌کند تا بدانند که در کدام قسمت قرار دارند و در نتیجه به راحتی در بین صفحات جا به جا شوند. این کار باعث بهبود تجربه کاربردی و در نتیجه سئو بهتر سایت شما می‌شود.

 

لینک سازی داخلی فراموش نشود!

در هر کدام از صفحات CLP و PLP، یکی از مواردی که باید رعایت کرد، لینک سازی داخلی است. ولی سوالی که ممکن است برای افراد پیش بیاید این است که این لینک‌ها را باید از کجا دریافت کرد؟

  1. منوی سایت: صفحات دسته بندی در وب‌سایت شما هستند و توصیه می‌شود در منوی اصلی سایت خود به آن‌ها لینک دهید.
  2. صفحات محصول: یکی از روش‌های اصولی که در سئو صفحات دسته بندی انجام می‌شود، لینک دهی از صفحه محصول به محصولات مرتبط در دسته بندی‌های دیگر است.
  3. مقالات مرتبط: همچنین شما می‌توانید به مقالات مرتبط با آن دسته بندی مورد نظر نیز لینک بدهید. مخصوصاً مقالاتی مثل نقد و بررسی یک محصول یا راهنمای خرید محصولات! این کار باعث می‌شود تا کاربران بیشتر در سایت شما باقی بمانند و برای گوگل ارزش بسیاری بالایی دارد.

 

به محصولات محبوب لینک بدهید

در سایت‌های فروشگاهی بزرگ که تعداد زیادی محصول وجود دارند، توصیه می‌کنیم که لینک دهی را از محصولات محبوب و پرفروش خود شروع کنید یا فیلتری را بر این اساس در صفحات دسته بندی به صورت پیش فرض قرار دهید.

همچنین این موضوع را نیز فراموش نکنید که در صفحات دسته بندی گزینه‌ای برای مشاهده همه صفحات یا محصولات قرار دهید. معمولاً کاربران تمایل دارند تا بیشترین تعداد محصول را ببینند و علاقه به جا به جایی مداوم در سایت ندارند. البته به سرعت لود صفحه هم توجه داشته باشید و آن را فدای اضافه کردن گزینه‌های بیشتر نکنید!

 

اضافه کردن فیلترهای مناسب برای کاربران

حتماً در بخش محصولات و صفحات دسته بندی، فیلترهای مناسب را برای دقیق‌تر کردن جستجو قرار دهید. مخصوص وقتی که تعداد محصولات و صفحات محصول سایت شما زیاد است. این کار باعث می‌شود تا کاربران بتوانند زودتر محصول مورد نظر خود را پیدا کرده و از پیمایش در بین انبوهی از محصولات خسته نشوند.

 

نظرات کاربران را اضافه کنید

طبق تحقیقات انجام شده توسط وب‌سایت Reevoo نظرات مثبت به صورت متوسط باعث افزایش 18 درصدی درآمد می‌شوند؛ از این رو وجود نظرات مثبت در بخش دسته بندی‌ها و صفحات محصول دارای اهمیت زیادی است. اکثر سایت‌ها، نظرات را در صفحات محصول محدود می‌کنند؛ ولی اضافه کردن نظرات به صفحات دسته بندی نیز می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد. اضافه کردن نظرات مثبت و مرتبط در صفحات دسته بندی باعث می‌شود تا کاربران بتوانند راحت‌تر به شما اعتماد کنند.

 

به ساختار URL صفحه مورد نظر توجه کافی داشته باشید

به گفته سم آندروود، بهترین نوع ساختار URL، ساختاری است که دیگر هرگز نیازی به تغییر آن نیست؛ چرا که تغییر دادن URL تا زمانی که مجبور نباشید، کار عاقلانه‌ای نیست؛ زیرا باعث می‌شود سایت شما افت ترافیک بالایی را تجربه کند و در نتیجه کلی سایت آسیب ببیند. در انتخاب آدرس صفحات، حتمای توجه داشته باشید تا جای امکان URL کوتاه ساده و حاوی کلمات کلیدی اصلی انتخاب کنید.

چطور صفحات دسته بندی را سئو کنیم؟

چطور صفحات دسته بندی را سئو و بهینه سازی کنیم؟

چالش‌های پیش رو برای سئو و بهینه سازی صفحات دسته بندی سایت

همان‌طور که گفته شد، برای سایت‌های فروشگاه سئو و بهینه سازی صفحات دسته بندی اهمیت زیادی دارد. ولی باید اضافه کرد که برای بهینه سازی این صفحات ممکن است با مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو شوید که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها، موضوع تکرار محتوا است. همان‌طور که آگاه هستید، صفحات دسته بندی محتوای یونیک ندارند؛ زیرا فقط نوشته‌هایی که قبلاً در صفحات دیگر وجود داشتند را لیست می‌کند. از این رو این صفحات به خودی خود محتوای یونیک و منحصر به فردی ندارند.

در نتیجه با این تعاریف، در صفحات دسته بندی موضوعات و نوشته‌هایی که قبلاً در سایت وجود داشتند، تکرار می‌شوند. حال چالش موتورهای جستجو این است که باعث دقت کنند که این نوشته‌های تکراری را در نظر نگیرند و تشخیص دهنده که صفحه مورد نظر، یک صفحه دسته بندی است؛ زیرا در غیر این صورت نه تنها سئو سایت ارتقا پیدا نمی‌کند، بلکه دچار افت می‌شود.

گوگل تنها در صورتی صفحه دسته بندی را ایندکس می‌کند که بهینه شده باشد و ساختار سئو سایت نیز به گونه چیده شده باشد که گوگل را به سمت انتخاب صفحات دسته بندی هدایت کند.

 

سخن پایانی

صفحات دسته بندی و همچنین صفحات تگ در سایت‌های وردپرسی به صورت پیش فرض وجود دارند؛ ولی در بیشتر اوقات سئو آن‌ها چندان مورد توجه افراد قرار نمی‌گیرد. همان‌طور که در این مطلب نیز گفته شد، سئو صفحات دسته بندی می‌تواند تأثیر بسیار خوبی روی سئو سایت داشته باشد و کاربران بیشتری را جذب کند. البته این موضوع را فراموش نکنید که این صفحات در سایت شما فقط برای پیمایش راحت‌تر هستند و به هر دلیلی اگر مایل نیستید این صفحات در نتایج جستجو نمایش داده شوند، باید آن را به حالت نو ایندکس یا noindex تغییر دهید.

4/5 - (1 امتیاز)
80 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 7 =