cdn چیست

cdn چیست
سئو سایت

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایلی که افراد پس از مدت کوتاه یک وبسایت را ترک می‌کنند، سرعت پایین لود یا بارگذاری صفحات آن است. اگر صاحب یک فروشگاه یا کسب و کار اینترنتی هستید، حتما تا به حال از این موضوع مطلع شده‌اید که سرعت بارگذاری یک سایت چقدر مهم و حائز اهمیت است! متأسفانه بسیاری از متخصصین سئو بر این عقیده هستند که به کارگیری اصول سئو به تنهایی می‌تواند باعث بهبود سرعت و عملکرد سایت شود. در حالی که کند بودن عملکرد سایت می‌تواند با دلایل مختلفی در ارتباط باشد که از جمله آنها می‌توان به سرور هاستینگ وب سایت اشاره کرد که راه حل اصلی آن، استفاده از cdn است.

شبکه CDN یا توزیع محتوا با ایجاد ارتباط بین چندین سرور در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف در دنیا، سرعت لود صفحات وبسایت را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و همچنین مصرف پهنای باند را نیز کاهش می‌دهد. اگر قصد دارید تا در خصوص CDN اطلاعات بیشتری به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست؟

برای اینکه بتوانید بهتر با مفهوم CDN آشنا شوید اول از همه بهتر است با نحوه بارگذاری یک وبسایت آشنا شوید. زمانی که یک کاربرد آدرس وبسایت مورد نظر خود را در گوگل جستجو می‌کند، مرورگر به سرور میزبان سایت متصل می‌شود و اطلاعات مورد نیاز برای بارگذاری و لود صفحه دریافت می‌کند. این اطلاعات می‌توانند شامل تصاویر، ویدیو، متن، فایل‌های CSS، JS، HTML و… باشند. سرعت لود و بارگذاری این نوع اطلاعات به موقعیت جغرافیایی کاربر و سرور میزبان بستگی دارد.

برای مثال اگر هاست میزبان شما در شهر تهران باشد، افرادی که در شهر شیراز زندگی می‌کنند به نسبت کاربران که در شهر لندن قرار دارند، سریع‌تر می‌توانند به مطالب و اطلاعات موجود روی سایت شما دسترسی داشته باشند. به زبان ساده هر چقدر که کاربر از سرور هاست شما دورتر باشد، دسترسی به مطالب سایت شما برای او زمان برتر می‌شود.

با استفاده از شبکه توزیع محتوا یا همان CDN محتوای استاتیک سایت شما در میان شبکه‌هایی از سرورها که در موقعیت‌های مکانی مختلف قرار دارند توزیع شده و در زمانی که کاربران به سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند، نزدیک‌ترین سرور وظیفه ارسال محتوای لازم برای بارگذاری سایت به سمت کاربر را بر عهده می‌گیرد. به همین خاطر با ارسال محتوا از نقاط نزدیک‌تر به کاربر مورد نظر، سرعت لود سایت روی مرورگر کاربرد تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. و این ار علاوه بر سرعت سایت شما بر سئو سایت شما هم تاثیر مثبت خواهد داشت.

 

نحوه کار CDN به چه صورت است؟

برای اینکه بتوانید بهتر با نحوه عملکرد CDN آشنا شوید بهتر است ابتدا با چند اصطلاح مهم در این زمینه آشنا شوید:

  1. ORIGIN SERVER: به معنی سرور اصلی و هاست اصلی سایت شما است. معمولا شما میتوانید در زمان خرید هاست و سرور برای سایت خود، موقعیت سرور خود را مشخص کنید.
  2. EDGE Server: همان طور که گفته شد، CDN یک شبکه متصل از سرورهای مختلف است. EDGE Server در اصل نزدیک‌ترین سرور به موقعیت کاربر مورد نظر است و وظیفه مهم ارسال اطلاعات سایت به کاربر را برعهده دارد.
  3. POP: POP یا Points of Presence به معنی نقاط حضور است که بیانگر گروهی از سرورهای 2. EDGE Server در یک موقعیت جغرافیایی مشخص است. با افزایش کاربران در یک موقعیت مکانی مشخص، نیاز به افزایش سرورهای لبه در نقطه حضور مربوط بیشتر می‌شود. مجموعه یک POP ها یک شبکه توزیع محتوا را ایجاد می‌کنند.

هر یک از سرورهای CDN در نقاط پر جمعیت جهان وجود دارند. زمانی که کاربری از طریق شبکه توزیع محتوا یک وبسایت را درخواست می‌کند، آنها به نزدیک‌ترین EDGE Server متصل شده و در نتیجه باعث بارگذاری سریع‌تر سایت شما می‌شوند.

نحوه کار CDN به چه صورت است؟

نحوه کار CDN به چه صورت است؟

 

چرا باید از سرویس CDN استفاده کرد؟

طبق تحقیقات انجام شده، حتی یک تأخیر 2 ثانیه‌ای می‌تواند باعث کم شدن حداقل 4 درصد از رضایت کاربران و همچنین کاهش 4.3 درصد سود به ازای هر بازدیدکننده می‌شود. اصلی‌ترین هدف استفاده از یک CDN کاهش تأخیر در ایجاد ارتباط و پاسخ گویی سریع‌تر و بهتر به درخواست کاربران شبکه است. ارتباط در شبکه بین کاربران و سرور به صورت دو طرفه است؛ به این معنی که درخواست‌ها از کاربران به سرور مورد نظر ارسال می‌شود و سرور نیز باید به موقع پاسخ خود را به کاربران برگرداند.

یک شبکه توزیع محتوا می‌تواند با معرفی سرورهای واسطه بین کاربر و سرور، باعث بهبود عملکرد وبسایت شما شده و ارتباطات بین کاربران و سرور را به خوبی مدیریت کند. کاهش ترافیک، کاهش مصرف پهنای باند، بهبود تجربه کاربران از سایت شما و…. از جمله اصلی‌ترین دلایل ضرورت استفاده از CDN برای کسب و کارها و فروشگاه‌های اینترنتی است. هر چقدر که بازدید کنندگان از محل هاست وبسایت دور باشند، زمان بیشتری را باید برای دریافت و بارگذاری اطلاعات سایت شما سپری کنند و این موضوع می‌تواند باعث کاهش کیفیت تجربه کاربران وبسایت شما شود.

به صورت کلی شما میتوانید با تهیه و خرید سرویس CDN عملکرد، قابلیت اطمینان و امنیت وبسایت خود را افزایش دهید و در نتیجه باعث رضایت کاربران و مشتریان خود شده و فروش خود را بالا ببرید.

 

CDN چه فایل‌هایی را در خود ذخیره می‌کند؟

شبکه توزیع محتوا یا همان CDN به شما امکان می‌دهد تا محتوا وبسایت خود را در حافظه پنهان سرورهای CDN ذخیره سازی کنید و زمانی که کاربران این فایل‌های ذخیره شده را در خواست می‌کنند، این فایل‌ها از سرور لبه به کاربران ارسال شود. CDN فایل‌های استاتیک با فرمت‌های زیر در خود ذخیره می‌کند. مدت زمان اعتبار فایل‌های ذخیره شده به تنظیمات ارسال از طرف هاست شما بستگی دارد و متغیر است.

از جمله فایل‌هایی که در CDN قابل ذخیره سازی هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تصویر PNG, JPG, SVG, GIF, TIF
استایل شیت CSS
جاوا اسکریپت CSS
ویدیو و صوت FLV (Flash), HLS, MP4 (HTML5 videos), MOV (QuickTime), WMV (Windows Media), MP3 and WAV
فونت‌های وب EOT, TTF, OTF, CFF, AFM, LWFN, FFIL, FON, PFM, PFB, WOFF, SVG, STD, PRO, XSF, و…
فرمت سایر فایل‌ها HTML, JSON, PDF, DOC, PPT, XLS, EPUB, ODT, ODP, ODS, TXT, RTF, ZI

 

استفاده از cdn چه مزایایی دارد؟

مزایا و کاربردهای استفاده از شبکه توزیع محتوا به ابعاد و نوع اینترنتی مورد نیاز بستگی دارد. ولی برای اینکه بتوان با مزایای استفاده از این شبکه آشنا شد، در ادامه برخی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزایای آن را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. افزایش سرعت لود و بارگذاری: همان طور که در این مطلب نیز گفته شد، استفاده از CDN باعث افزایش سرعت سایت شما می‌شود.
  2. کاهش میزان استفاده از پهنای باند و هزینه میزبانی: شبکه توزیع محتوا با ارائه محتوا استاتیک به کاربران در سرور لبه، باعث کاهش هزینه‌های میزبانی و پهنای باند شما می‌شود.
  3. بالا رفتن امنیت: اضافه کردن شبکه توزیع محتوا در سایت باعث می‌شود تا یک لایه امنیتی برای سایت شما ایجاد شود. ارائه دهندگان این نوع سرویس‌ها از ابزارها مختلفی برای بالا بردن ضریب امنیت خود استفاده می‌کنند.
  4. افزایش آپ تایم: میزبانی بخشی از سایت شما در شبکه‌های توزیع محتوا باعث افزایش آپ تایم سایت شما می‌شود.
  5. بهبود رتبه و سئو سایت: همان طور که می‌دانید، از سال 2009 سرعت بارگذاری صفحات سایت به یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای بهبود رتبه بندی سایت تبدیل شده است. استفاده از CDN به شما کمک می‌کند تا بتوانید سئو سایت خود را بهبود ببخشید.
  6. گزارش‌های آماری پیشرفته: بسیاری از ارائه دهندگان شبکه توزیع محتوا به شما اجازه می‌دهند تا بتوانید به گزارشات پیشرفته و کامل در خصوص مخاطبین، موقعیت جغرافیایی آنها، کیفیت سرویس و همچنین مسائل امنیتی دسترسی داشته باشید.
استفاده از cdn چه مزایایی دارد؟

استفاده از cdn چه مزایایی دارد؟

چه سایت‌هایی بهتر است از سرویس CDN استفاده کنند؟

استفاده از شبکه توزیع محتوا برای بیشتری سایت‌ها می‌تواند مفید باشد. در ادامه برخی از سایت‌هایی که سرویس CDN برای آنها ضروری و مهم است را معرفی می‌کنیم:

  1. سایت‌های فروشگاهی
  2. وبلاگ‌ها و سایت‌های محتوا محور
  3. سایت‌های شرکتی
  4. سایت‌های پخش کننده ویدیو
  5. سایت‌های خبری و رسانه‌ای
  6. سایت‌های بازی و سرگرمی
  7. سایت‌های API
  8. سایت‌های دولتی و رسمی
  9. سایت‌های مربوط به هواشناسی و اطلاعات بروز
  10. سایت‌های SaaS

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا به سوال CDN چیست و چه کاربردهای و مزایای دارد پاسخ دهیم. از آنجایی که شبکه CDN در این به صورت محدود ارائه می‌شود، اکثر کسب و کارها نسبت به استفاده از آن اطمینان کافی ندارند.

به صورت کلی برای بهبود سرعت بارگذاری سایت، افزایش رضایت کاربران و برقراری امنیت شبکه، راه‌های زیادی وجود دارد. یکی از آنها رعایت اصول سئو سایت است. با به کارگیری این تکنیک‌ها میتوانید سرعت سایت خود را بدون صرف هزینه زیاد بالا ببرید.

اگر تجربه‌ای در استفاده از این روش‌ها دارید، خوشحال می‌شویم که در بخش کامنت‌های با ما در میان بگذارید. همچنین کارشناسان ما در سئو ایران آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما عزیزان هستند.

 

سوالات متداول درباره cdn

 

  • CDN چیست؟

CDN یا شبکه توزیع محتوا، سیستمی از سرورهای توزیع شده است که برای ارائه محتوای وب با سرعت و کیفیت بیشتر به کاربران در مکان‌های جغرافیایی مختلف طراحی شده است.

  • چگونه CDN کار می‌کند؟

CDN با ذخیره‌سازی محتوای وب (مثل تصاویر، ویدیوها و صفحات وب) در سرورهای مختلف در نزدیکی کاربران کار می‌کند. هنگامی که کاربر به یک وب‌سایت مراجعه می‌کند، داده‌ها از نزدیک‌ترین سرور به او ارسال می‌شوند.

  • آیا استفاده از CDN بر سئو تأثیر دارد؟

بله، سرعت بارگذاری وب‌سایت یکی از عوامل تأثیرگذار در سئو است. استفاده از CDN می‌تواند به بهبود این سرعت کمک کند.

  • آیا استفاده از CDN بر عملکرد وب‌سایت تأثیر منفی دارد؟

خیر، استفاده صحیح از CDN معمولاً عملکرد وب‌سایت را بهبود می‌بخشد. اما اگر به درستی پیکربندی نشود، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

امتیاز دهید post
81 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 11 =